چگونه شغل قابل اعتماد و موفقی داشته باشیم!؟

عموما مسیری که افراد برای زندگی خود مشخص می کنند، از یک خط نسبتا ثابت اما با فراوانی های متعددی در انتخاب ها برخوردار است. یک فرد هر چقدر هم که زندگی موفقی داشته باشد میتواند خود را بدون شغل تصور کند. داشتن یک شغل قابل اعتماد بخشی از روندی است که برای پذیرش توسط اجتماع و مقبولیت خود فرد از آنچه که دستاورد زندگی اوست، امری ضروری است. داشتن شغل قابل اعتماد باعث ایجاد انگیزه برای برداشتن گامهای بزرگ به جلو و همینطور ایجاد یک تکیه گاه برای فعالیت هایی می گردد که ممکن است آرزوی آن فرد باشد. اما یک شغل قابل اعتماد و موفق چه ویژگی هایی دارد و برای بدست آوردن آن باید چه کاری را انجام دهیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا گامهایی که برای رسیدن به این مهم لازم است برداشته شود را بررسی کنیم.

چگونه شغل قابل اعتماد و موفقی داشته باشیم!؟

شغل قابل اعتماد برای هر کس ممکن است ویژگی های مختلفی را داشته باشد. شاید خیلی از افراد به دنبال داشتن شغلی با درآمد بالا که در بازار پر تلاطم و آشفته امروز بتواند تضمین کننده اوضاع مالی قابل اعتمادی باشد را برابر با داشتن یک شغل قابل اعتماد بدانند. همینطور ممکن است خیلی از افراد شغلی را اینگونه بدانند که هر چند درآمد آن بالا نباشد و مانند خیلی از شغل های دیگر امروزه دچار مشکلاتی باشد، اما اطمینان از دائمی بودن آن و برنامه ریزی برای مقاطع بالاتر و رشدی که می توانند در آن داشته باشند را مد نظر قرار دهند. در هر دو صورت این مطلب به شما کمک خواهد کرد تا روش هایی را برای رسیدن به شغل قابل اعتماد خود بدست آورید.

چگونه شغل قابل اعتماد و موفقی داشته باشیم!؟

برای اینکه شغل قابل اعتمادی داشته باشید مانند داشتن و بدست آوردن هر چیزی پشتکار لازم است. اما باید به این پشتکار جهت گیری اصلی را نیز بدهید. در صورتی که با نیروی زیاد تلاش خود را آغاز نموده اما جهتگیری خاصی را نداشته باشید، تزلزل در راه ممکن است شما را بیش از پیش از هدف اصلی دور نماید و حتی فاصله شما با آنچه که مد نظر شما بوده بیشتر شود. پیدا کردن شغل قابل اعتماد مانند تیراندازی است. ابتدا باید هدف را بشناسید، فاصله را محاسبه کرده و نشانه گیری کنید. بعد از نشانه گیری دقیق و رعایت تمام اصول شلیک کرده و منتظر اصابت تیر به هدف باشید. پس اولین مورد تعیین این است که شغل قابل اعتماد از نظر شما کدام است.

انتخاب شغل قابل اعتماد، دقیقا بدانید کار شما چیست!

شناخت هدف! یکی از مهمترین و کلیشه ای ترین موضوعات انشا در دوران مدرسه! “می خواهید در آینده چه کاره شوید” به طور قطع همه ما در کودکی به این موضوع فکر کرده و یکبار این انشا را نوشته ایم. قطعا در آن دوران ما مورد علاقه ترین شغل از مشاغلی که دیده بودیم و می شناختیم را در این انشا گنجانده ایم. فضانورد، پلیس، خلبان، پزشک، مهندس، بازیگر و خیلی از شغل هایی که شاید فقط آن ها را در تلویزیون دیده بودیم. اما وقتی سن بالاتر می رود و درک درستی از وضعیت شغلی و جهان اطراف بدست می آید همان بازیگر قهرمانی که در فیلم ها از دل آتش بیرون می پرید تبدیل به یک بدلکار آویزان شده با طناب جلوی یک پرده سبز می گردد.

انتخاب شغل قابل اعتماد

شاید کمی مایوس کننده به نظر برسد اما کار هنری آن فیلم در جای دیگری اتفاق افتاده. یک متخصص جلوه های ویژه در چند ساختمان و یا چند خیابان یا حتی در آن طرف دنیا پشت یک سیستم با چند نمایشگر نشسته است و با تیم خود این فیلم عادی را به “فیلم مورد علاقه شما” تبدیل کرده است.

دستیابی به رویا ها امکان پذیر است، اما مسیر آن تغییر کرده است. این بر عهده شماست که دنبال مسیر صحیح برای آن ها بروید و یا با درک بیشتر از مسائل و تغییر سلیقه ها به دنبال کار دیگری. آنچه که ثابت و مشخص است این است که باید موضوع کار خود را به صورت کامل و دقیق مشخص کنید. برای این وضوح حتی اگر لازم دیدید می توانید که این انشا را مجددا بنویسید. در نظر داشته باشید که روشن بودن مسیر شما، امری ضروری برای داشتن شغل قابل اعتماد خواهد بود. از این شاخه به آن شاخه پریدن و یا داشتن چند عنوان شغلی از دسته های متفاوت به هیچ وجه برای شما مناسب نخواهد بود. حتی اگر شما در همه آن ها خوب باشید، نمی توان این وضعیت را داشتن یک شغل قابل اعتماد نامید.

مدیریت فردی برای تعیین شغل قابل اعتماد

پس از این که انشای خود را بازنویسی کرد، هدف جدید شما هرچه که باشد حالا واضح و روشن پیش روی شما قرار دارد و می توانید برای داشتن شغل قابل اعتماد خود گام بردارید. مواردی وجود دارد که شما باید آن ها را در مورد شغل مورد نظر خود فرا بگیرید. ممکن است به آموزش های تخصصی احتیاج داشته باشید و یا دوره کارآموزی خاصی را بگذرانید. در حال حاضر قصد نداریم که راجع به آن ها صحبت کنیم، چون فراوانی مشاغل مختلف و دوره های مختلف مانع از توضیحات کامل خواهند شد. اما اقداماتی وجود دارد که شما باید آنها را از خودتان شروع کنید. بدون توجه به این که چه شغلی را به عنوان شغل قابل اعتماد و مورد نظر خود انتخاب نموده اید.

مدیریت فردی برای تعیین شغل قابل اعتماد

اقدامات مدیریت فردی شامل مجموعه اقدامات و قوانینی خواهد شد که با برقرار کردن آن ها در رفتار ود آماده پذیرش هر چه بهتر هر شغل و کاری در جامعه خواهید بود. با هم مروری بر این قوانین خواهیم داشت.

یادگیری رفتار و برخورد کاری

اینکه بدانید در محیط کار، در یک قرار کاری، هنگام عقد قرارداد و یا حتی در مصاحبه کاری چگونه با طرف مقابل خود برخورد کنید یکی از مهم ترین و الزامی ترین موارد برای داشتن شغل قابل اعتماد است. شما باید قدرت ابراز توانایی ها، قابلیت ها و از همه مهمتر قانع کردن طرف مقابل برای اینکه می توانید برای او مفید باشید را داشته باشید.در اصطلاح باید یک فروشنده خوب باشید. وقتی که شما به یک مصاحبه کاری می روید در واقع میخواهید توانایی های خود و خدمتی که میتوانید انجام دهید را بفروشید. پس باید در معرفی توانایی ها و قابلیت های خود ماهرانه عمل کنید.

یادگیری رفتار و برخورد کاری

برای این ماهره عمل کردن اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. کاری را که توانایی انجام آن را دارید برجسته کنید. همیشه از نمونه کارهای خوب قبلی خود به عنوان مثال یاد کنید. بهتر است برای این کار یک رزومه کامل ترتیب دهید. قدرت ارتباط پشمی را به هیچ عنوان نباید دست کم نگیرید. نباید در مصاحبه کاری سرافکنده به نظر برسید. اینکه چقدر خودتان را قبول داشته باشید بسیار مهم است. وقتی خودتان از خودتان نا مطمئن باشید، دیگران نیز نسبت به شما همین احساس را خواهند داشت.

زبان بدن یکی دیگر از مواردی است که باید از آن بهره بگیرید. تکان دادن پا در مصاحبه، زخم کردن گوشه ناخون، چرخاندن انگشت ها به دور هم و یا سایر کارهای عصبی دیگر از مواردی هستند که مانع از رسیدن شما به شغل قابل اعتماد منع می کنند. باید یاد بگیرید در هنگام صحبت به درستی از دست های خود استفاده کنید و شرایط بدنی خود را طوری حفظ کنید که نشان از چیرگی شما به موضوع بحث داشته باشد، نه ترس و ضعف.

بستن قرارداد کاری

دست دادن در ابتدا و پایان ملاقات نیز امری است که باید توجه ویژه به آن داشته باشید. درست دست دادن نشان از اعتماد بنفس بالای شما و همینطور خصایل اخلاقی اجتماعی دارد. افرادی که در دست دادن سست باشند و آن را بدرستی انجام ندهند، عموما افرادی غیر قابل اعتماد متصور می شوند.

پیدا کردن زمانبندی بدن خود

یکی دیگر از موارد مورد توجه در یافتن شغل قابل اعتماد این است که بدانید بازدهی شما در چه ساعتی از شبانه روز بیشتر است. عده ای صبح ها فکر بازتری دارند و با نشاط تر هستند، عده ای در میانه روز تمرکز خود را بدست می آورند و اصطلاحا چند ساعتی طول میکشد تا موتور آن ها گرم شود. عده ای نیز شب ها بهتر از روز کار می کنند. قصد انجام هر کاری را که داشته باشید باید بدانید ساعاتی که ذهن شما بیشترین بازدهی را برای شما فراهم میکند و میتواند تمام قد در خدمت شما باشد کدام است.

پیدا کردن زمانبندی بدن خود

همینطور شما بعد از فهمیدن این موضوع باید سعی کنید تا برنامه کاری خود را به آن نزدیک کنید. البته در مواردی امکان تطبیق این دو وجود ندارد که در آن زمان شما باید به دنبال تغییر تایم بدنی خود باشید. درک ساعت بدن و اینکه در چه موقع چه کاری را خوب می توانید انجام دهید می تواند در پیدا کردن شغل قابل اعتماد و برقرار نگه داشتن آن برای شما بسیار مهم باشد.

تعیین چشم انداز

برای پیدا کردن شغل قابل اعتماد و ادامه دادن در آن شما باید برای خود یک چشم انداز بلند مدت تعیین کنید. فرض کنید شغل قابل اعتماد با درآمد خوب را پیدا کرده اید و در آن مشغول هستید، در ده سال آینده قرار است برای شما چه اتفاقی در این شغل بیفتد!؟ قرار است ترفیع رتبه بگیرید!؟، شرکت خود را گسترش دهید!؟، در کار خود حرفه ای شوید و پروژه های بزرگتری دریافت کنید!؟ هر اتفاقی که قرار است برای شما بیفتد و تصور می کنید که بعد از گذشت یک دوره زمانی برای شما ممکن خواهد شد را باید مشخص کنید.

بعد از آن باید بررسی کنید که در راهی که در پیش رو دارید چه چیزهایی شما را از رسیدن به این چشم انداز دور کرده و چه کارهایی شما را به آن نزدیک می کنند. شما باید به دنبال رسیدن به چشم انداز خود باشید. اگر کارهایی مانند از این شاخه به آن شاخه پریدن و یا انجام برخی پروژه های کوچک شما را از مسیر منحرف میکنند دنبال آن ها نروید. اگر می بینید دستیابی شما به این هدف در گرو انجام کارهای بزرگ است، باید به این حیطه وارد شوید.

به یاد داشته باشید که نباید در مسیر داشتن شغل قابل اعتمادی هراسی داشته باشید. قطعا موضوع مورد انتخاب شما از استعداد های شماست و شما توانایی یادگیری در این مسیر را خواهید داشت. برای خود وقت بگذارید و دلسرد نشوید.

روابط شغلی خود را تقویت کنید

اینکه نقاط پیشرفت و موانع را ارزیابی کنید و به دنبال پیشرفت کار خود بروید خیلی مفید خواهد بود. اما وقتی نقاط ضعف در سلسله مراتب کاری شما باشد، کمی اوضاع متفاوت می شود. “مشکلات با رئیس یا مدیر” موردی است که شاید گریبانگیر افراد زیادی باشد. شما باید یاد بگیرید که مدیر خود را مدیریت کنید. سعی نکنید با آن ها مقابله کنید و یا آنها را تغییر دهید. این کار فقط شما را دلسرد خواهد کرد، شما باید یاد بگیرید تا با یک روش دو طرف راه حلی پیدا کنید که بتوانید آن ها را راضی نگه داشته و از طرفی خودتان را نیز راضی کنید. این توافق برد – برد به نفع هر دو طرف خواهد بود.

کنترل خشم در کار

برخورد های شما در محیط کار، چه با افراد بالا دستی و چه با زیر دست هایتان پایه های روابط کاری شما را شکل می دهند. هر چه پایه ها قوی تر باشند طبقات فوقانی بیشتری روی آن ها ساخته شده و مراتب کاری شما بالاتر می رود.

موارد گفته شده به طور کلی بخش اعظم آن چیزی که شما نیاز دارید تا به یک شغل قابل اعتماد دست پیدا کنید را بازگو کرد. بعضی از این موارد مانند داشتن اعتماد بنفس در مصاحبه برای پیدا کردن شغل و بعضی دیگر مانند مدیریت کردن مدیر، برای حفظ شغل قابل اعتماد و تضمین اینکه در سر ماه فیش حقوق خود را دریافت کنید، ضروری است. اما برای تضمین واقعی شغل قابل اعتماد و اینکه یک درآمد خوب داشته باشید کار دیگری هست که باید انجام دهید. در ادامه به بررسی این کار مهم خواهیم پرداخت.

برنامه جایگزین کاری، دومین شغل قابل اعتماد

اگر از کسانی که موفقیت های شغلی خوبی را بدست آورده اند و در کار خود بهترین هستند سوال کنید که چگونه به اینجا رسیده اند، به شما خواهند گفت که با جان و دل همه چیز خود را بر سر این کار گذاشته اند. اما آیا این تفکر واقعا در اوضاع امروزی پاسخگو خواهد بود!؟ پرسیدن این سوال از افراد موفق نمی تواند پاسخ صحیحی به شما بدهد. برای این کار شما باید از کسانی که همه چیز خود را بر سر یک کار گذاشته اند و شکست خورده اند و در اصطلاح به خاک سیاه نشسته اند سوال کنید. ممکن است به نظر برسد که سوال کردن از اینگونه افراد که البته تعداد آن ها کم هم نیست کار درستی نباشد، اما درس بزرگی میتوان از آنها گرفت.

دومین شغل قابل اعتماد

با اوضاع اکنون جامعه و طوفان های متعدد در هر موردی، بنای یک شغل قابل اعتماد کمی دشوار است. شما باید شانس خود را روی دو شغل قابل اعتماد امتحان کنید. به اینصورت که همیشه یک ایده جایگزین برای خود داشته باشید. به عنوان مثال اگر فعالیت به عنوان متخصص جلوه های ویژه و یا تدوینگر حرفه ای، موفقیت آمیز نبود، خود را در نرم افزار های گرافیکی نیز کمی آماده کرده باشید تا یک طراح یا گرافیست شوید.

به یاد داشته باشید ایده جایگزین قرار نیست وقت و زمان و یا هزینه زیادی از شما بگیرد. این ایده در صورتی به کار شما خواهد آمد که یا تایم آزاد خوبی داشته باشید و یا اینکه در شغل مورد اعتماد خود که از اول به دنبال آن بوده اید خللی وارد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

فیلدهای ضروری علامت گذاری شده اند *